Christina Hammer och Åsa Falkman
Christina Hammer och Åsa Falkman träffades redan under studieåren på IHM och bestämde sig 1994 för att starta ett rekryterings- och uthyrningsföretag med inriktning på kommunikation och marknadsföring. Marknaden var precis avreglerad och detta tillsammans med två kvinnor som ägare innebar att det fanns motstånd hos banker som sablade ned affärsidén totalt och gjorde det svårare att få kapital. Motståndet gjorde entreprenörerna bara mer övertygade om att det var rätt väg att gå och tvekade inte en sekund på att det skulle bli succé. Genom åren har det alltid varit viktigt att driva företaget på ett rättvist sätt för både kunder och kandidater och att sträva efter att hitta den bästa lösningen för alla inblandade. Kompanjonerna beskriver sin resa som prestigelös, där de alltid har haft fokus på målen snarare än titlarna. Det är att komplettera varandra som har varit viktigast, och det har varit en avgörande faktor för att bibehålla ett gott samarbete under 30 år. Företaget är baserat på tydliga värderingar som återfinns genomgående i hela verksamheten. Dessa värderingar påverkar allt som görs, från beslut till rekryteringar.
Efter att ha drivit bolaget i väldigt många år var det rätt läge att sälja bolaget.
”För oss var det viktigt att inte vänta för länge med att sälja bolaget, vi ville ha energi att genomföra ett ägarskifte och fortsätta att arbeta kvar och känna att det fortfarande är roligt”, säger Åsa Falkman.
”Vi vill hinna göra något mer i livet på sikt och det har aldrig varit vår tanke att våra barn skall behöva ta över och genomföra ett generationsskifte i företaget”, inflikar Christina Hammer.
I huvudsak var det genom att fråga runt i nätverket om tips som olika aktörer inom corporate finance kontaktades. Valet av AHL Partners som finansiell rådgivare grundade sig främst på förtroende, specifikt det positiva bemötandet vi fick i våra kontakter med AHL.
”Det professionella bemötandet och det sätt vi blev mottagna på skapade en bra dialog där vi kände att vi matchade med AHL. Förtroende är främst en känsla men givetvis finns även fakta med där AHL redovisade väldigt konkret vilken erfarenhet som finns i bolaget”, berättar Christina Hammer.
Kompanjonerna är väldigt nöjda med hur processen drevs, bättre än förväntat faktiskt. AHL var synkade internt vilket märktes i kontakt med andra medarbetare och processen drevs på väldigt självständigt där ägarna deltog när det behövdes vilket var väldigt tideffektivt.
”På möten med potentiella köpare var AHL med och styrde upp dialogen och efteråt var AHL ett stöd för att hantera alla våra frågor vilket skapade trygghet och kontroll för oss. AHL var verkligen vår partner hela vägen”, säger Åsa Falkman.
Jurek förvärvade majoriteten i Hammer & Hanborg och grundarna har ett ägande kvar i bolaget och fortsätter aktivt i verksamheten.
”Vi har haft många friare genom åren, men valet föll på Jurek som är ett entreprenöriellt och framgångsrikt företag som delar vårt fokus på att bygga ett långsiktigt och hållbart bolag för kunder och medarbetare”, berättar Christina Hammer.
”Välj en erfaren finansiell rådgivare som kan ta dig igenom hela processen. Det är mycket dokument, avtal och juridik att hantera vid en bolagsförsäljning och med rätt rådgivare kan man känna sig trygg”, avslutar kompanjonerna som tankar till andra som funderar på att sälja sina bolag.